reklama

Veľká noc očami dieťaťa

Veľkonočné sviatky...sviatky jari. V kresťanskom svete najväčšie sviatky v roku. Dnes už trochu akoby na ústupe, no kedysi, keď som bola maličká, pozerala som na ne s úctou zvedavého dievčatka...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Moja rodina má hlboké katolícke korene a sviatky sa dodržiavali aj v hlbokom komunizme.

Zelený štvrtok...pre mňa ako dieťa to bolo hlavne o zelenom špenáte a o večnej hádke, koľko ho musím zjesť. Že sa večer muselo do kostola na "poslednú večeru" ma vtedy tak netrápilo. Páčili sa mi zvláštne obrady, ktorým som vtedy veľmi nerozumela, lebo keď som sa niečo spýtala, vždy ma ktosi zahriakol, že mám byť v kostole ticho. Tak som čušala a sledovala farárka ako zahaľuje kríž a zväzuje zvony...budú mlčať tri dni.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Veľký piatok...nikde na svete nie je omša a predsa večer pojdeme do kostola. Je pôst, takže žiadny salámik ani iné mäsko v ten deň nebolo, mne ako malej dievčinke to vyhovovalo, že nemusím nič jesť, hoci zrovna v ten deň by som mala chuť na niečo čo nemôžem. Je to ako naschvál. Večer sú pašie. Joj, nožičky ma bolia, pretože počas nich stojíme. Už sa dočahujem po mamine a chcem si sadnúť aspoň na klačadlo. Prísne na mňa pozrie, nech počúvam. O getsemanskej záhrade a lapení Ježiša, o predvedení pred piláta o bičovaní, všetko si v tej svojej maličkej hlávke premietam ako horor. Fantázia pracuje a mne je z toho do plaču, prečo to vtedy tí ľudia urobili.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Biela sobota... cez deň pôjdeme k hrobu pozrieť ježiška. Túto časť sviatkov mám ako dieťa najradšej, môžem sa toho studeného ježiška v hrobe dotknúť a som presvedčená, že to je on a že ako mi sľúbili, na trtí deň vstane z tohto hrobu práve tento ježiško. Trochu ma bolia kolienka, keď toľko kľačíme, ale nechcem byť zlou a tak sa teším, kým sa mamina domodlí a ja pôjdem k soche, pohladkať a pobozkať ju a dať peniažky do kovovej schránky. Večer veľmi dlhá omša, počas ktorej bohužiaľ driemem a nedokážem sa prekonať, pretože je až po západe slnka.

Veľkonočná nedeľa...dnes ideme do kostola, pretože Ježiško medzitým vstal z mrtvych a už neleží v hrobe. Ešte večer boli rozviazané zvony a hoci sa mám tešiť, že už je všetko ako má byť, oslavovať zmrtvychvstanie, nemám pocit, že je to v poriadku. Mne ten Ježiško akosi chýba v tom kostole a hoci mi babina vysvetľuje, že je to len taká oslava toho, čo sa stalo pred mnohými rokmi, mám pocit, že ľudia to robili len tak naoko.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veľkonočný pondelok .. znovu omša a potom strastiplné pretrpenie šibačov a oblievačov...keďže som ešte maličká, kúpať vo vani ma ako veľkú nesmú.

Sviatky končia a mne ostalo nejak veľa nezodpovedaných otázok v sebe..

Dnes ako dospelá si na ne postupne odpovedám a tvorím si svoj názor na všetko okolo sviatkov jari...hej, tak trochu prežitok, ale pre niektorých predsa len stále nedotknuté a najväčšie sviatky v roku...

Alena Knoblochová

Alena Knoblochová

Bloger 
  • Počet článkov:  89
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dospelá žena s dušou dieťaťa, ktorá nechce nejak dospieť...som paňou svojho času a na jeho zastavenie nepotrebujem ani dym z cigariet... ak zachytím volanie o pomoc, neviem povedať nie. Zbožňujem spln mesiaca a sny..moje, tvoje vaše...všetky.. Zoznam autorových rubrík:  PozberanéTak určitéééSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu